Lämpimästi tervetuloa kotisivuillemme —veljeä ei jätetä!

Museo on auki kesä-aikana lauantaisin ja sunnuntaisin klo 12 -16 (pl. Juhannus) –

Kuopion Veteraaniperinne ry

Yhdistys ja museo

Kuopion Veteraaniperinneyhdistyksen tarkoituksena on valvoa ja edistää Suomen sotien 1939 – 1945 veteraanien, heidän puolisoidensa ja leskiensä etuja.

Yhdistys ylläpitää Kuopion Sotaveteraanimuseota, jossa voit tutustua sota-aikaiseen elämään erilaisten näyttelyjen muodossa. Lue lisää museosta sen kansiosta.

Kuopion sotaveteraanimuseo

sotiemmeperinne.fi

S39-44_näyttelyjuliste_A2_some

Talven 2023 – 2024 helmikuun loppuun asti Harri Luostarisen näyttely.

Vaihtuvan näyttelyn teemana on Lotta Svärd järjestö.  Järjestön perustamisesta on sata vuotta. Vaikka Lottajärjestö piti lakkauttaa Neuvostoliiton vaatimuksesta rauhan ehtoihin liittyen marraskuussa 1944, niin Lotat arvoineen jäivät. Henki ja toiminta jatkuivat. Varat siirrettiin aluksi Suomen Naisten Huoltosäätiöön ja sitten Alli Paasikivi nimiseen säätiön. Toimintaa jatkoi Työmaahuolto ry niminen yhdistys. Se järjesti vuosia sotakorvaussavotoiden ruoka- ja terveyshuollon Lapin hakkuutyömailla ja muissakin vaativissa jälleenrakennushankkeissa. Työmaahuollon ”perinnettä” jatkaa nykyään Fazer konsernin perustama Amica niminen työpaikkaruokailuketju. Lottien perinnettä pidettiin yllä Martta järjestössä ym lukuisissa naisten vapaaehtoisissa maanpuolustustyötä tukevissa yhdistyksissä. Kylmän sodan lämpenemisen myötä perustettiin Lottaperinneyhdistyksiä ympäri maatamme. Lukumääräisesti niitä on Pohjois-Savossa eniten maakuntien vertailussa.

Toimisto avoinna:  TORSTAISIN 10.00 -12.00 SOTAVETERAANIMUSEOLLA,TULLIPORTINKATU 37 RAK D

Toimisto palvelee veteraaneja YHTENÄ päivänä viikossa. Voit jättää soittopyynnön puhelinvastaajaan. Seuraa Savon Sanomien muistio palstaa. Ota yhteyttä s-postilla. Yhdistys-ja jäsenasiat: kuopion.sotaveteraanit@dnainternet.net
Museoasiat: kuopionsotaveteraanimuseo@gmail.com

Veteraaniperinteen vaalija-kilpi Kuopion Sotaveteraanimuseolle